مصاحبه باشگاه خبرنگاران جوان با رضا کارگزار درباره بازیهای فکری ایرانی
باشگاه خبرنگاران جوان مشهد – بازی های فکری یکی از بهترین انتخاب های هرکسی در جمع خانوادگی و دوستانه است که علاوه بر سرگرم کردن افراد، باعث میشود تا از ذهن خود نیز کار بکشند.
یکی از دغدغههای هر ایرانی حمایت از کالای ایرانی است و از بزرگترین چالشهای همه تولیدکنندگان داخلی افزایش کیفیت کالاها بر اساس تراز رقابت جهانی است؛ در بین تمام کالاهایی که روزانه در بازار مشاهده می شود، اسباب بازی ها و بازی های فکری جایگاه ویژه تر و البته گران تری را به خود اختصاص میدهند.
اسباب بازی ها و بازی های فکری رنگارنگی که چشم هرکسی را به خود خیره میکنند و روز به روز هم مدل های جدیدتری از آنها وارد بازار میشود؛ اما نکته مهم چیز دیگری است اینکه آیا باتوجه به اهمیت وجود اسباب بازی در بازار داخلی چند درصد از این اسباب بازی ها تولید داخل و چند درصد خارجی است؟
اسباب بازی ها دنیای پهناور علم، فرهنگ و منش هر یک از فرزندان ایرانی را از کودکی تا سنین بالاتر هویت می بخشند و گسترده تر می کنند پس خیلی مهم است که این اسباب بازی ها دقیقا گویای چه فرهنگ و اصل و نسبی باشند؛ چراکه اسباب بازی ها در بطن زندگی فرزندان ما قرار دارند و تاثیرگذاری آنها از هرچیز دیگری بیشتر است.
حالا در غوغای بازار اسباب بازی ها و بازی های فکری، در مشهد چند شرکت مشهدی با تکیه بر توان داخلی و با تعاریف علمی، هوش و خلاقیت فضایی را فراهم کرده اند که بازی های فکری متناسب با فرهنگ و زبان ایرانی وارد بازار اسباب بازی ها و بازی های فکری شود؛ این بازی ها در کنار استفاده از هوش و خلاقیت به افزایش توانایی در محاسبه و استفاده از روش های جدید و به روز در کنار سرگرم شدن کمک میکند.
بازی رومیزی کش فلو
رضا کارگزار گفت: شرکت ما با شعار “هوش مالی با بازی” و بر اساس این نگرش که بازی ها بهترین معلم ها هستند فعالیت خود را در زمینه بازی سازی با محوریت سواد مالی به پشتوانه ۲ سال فعالیت مستمر موسسین خود در زمینه راهکارهای ارتقای هوش مالی در فروردین ۱۳۹۸ آغاز کرد.
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین گفت: اولین محصول شرکت “بازی رومیزی کش فلو” بود که پس از طی مراحل بازطراحی، کسب مجوز، جذب سرمایه و تولید، در بهمن ۱۳۹۸ به بازار عرضه گردید.
او گفت: بازی کش فلو، یک بازی رومیزی است که از صفحه ، کارت ، تاس ، مهره و برگه های بازی تشکیل شده و درواقع یک شبیه ساز اقتصادی منطبق بر شرایط اقتصاد ایران به حساب می آید. هدف اصلی این بازی آموزش سواد مالی ، حسابداری شخصی و سرمایه گذاری بدون کتاب و کلاس به افراد و خانواده هاست تا بتوانند از چرخه موشی زندگی خود خارج شده و وارد دنیای ثروت شوند.
ویژگی های بازی رومیزی کش فلو
به گفته کارگزار، در این بازی افراد در کنار زندگی روزمره خود با کنار گذاشتن ترس های همیشگی و خارج شدن از دایره امن زندگی کارمندی، اقدام به سرمایه گذاری و معامله در ۶ بازار عمده می کنند.
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین گفت: این بازارها شامل بازار پول (اوراق گواهی سپرده) ، بازار سرمایه (سهام ، اوراق مشارکت ، صندوق های سرمایه گذاری) ، بازار املاک ، بازار بیمه (بیمه عمر) ، بازار کاروکسب (شراکت ، شرکت های نوپا و دانش بنیان ، بازاریابی شبکه ای) و بازار کالا (طلا ، ارز خارجی ، ارز رمز) است؛ این بازی برای بزرگسال، از سن ۱۴ سال به بالا مناسب است و باید افراد توانایی فرم نویسی و کار با اعداد و ماشین حساب را داشته باشند.
او میگوید: البته نسخه ویژه کودکان و نوجوانان این بازی که مناسب گروه سنی بالای ۱۰ سال است (کودکان ۷ تا ۹ سال به کمک والدین یا مربیان) نیز با نام تجاری “کش فلو رِیس” در آذر ۱۴۰۰ به بازار عرضه شده است.
این بازی یک نسخه ساده شده، سریع شده و مسابقهای از بازی کش فلو است که بازیکنان به جای فرم نویسی و استفاده از مداد و پاکن، با کمک پولهای کاغذی و ژتونهای پلاستیکی عملیات حسابداری شخصی را با ارقام کوچکتر انجام میدهند؛ درواقع این بازی یک شبیه ساز ساده شده از چرخه موشی است و مفاهیم اولیه سوادمالی، حسابداری و سرمایه گذاری و کارآفرینی را به شکل بازی محور به بازیکنان خود آموزش میدهد.
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین گفت: تیراژ تولید ما در هر نوبت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نسخه از هر بازی رومیزی میباشد و بنا داریم تیراژ تولید سالانه را در سال ۱۴۰۱ به ۳۰۰۰ نسخه از هر بازی برسانیم.
صادرات بازی رومیزی کش فلو به افغانستان
کارگزار گفت: به علت ماهیت متنی و فارسی بودن بازی های رومیزی کش فلو تا کنون تصمیم جدی به صادرات نداشتیم ولی چندین کارتن بازی کش فلو به افغانستان که هم زبان ما هستند ارسال داشته ایم و حتی نماینده آموزشی در آن کشور جذب کرده ایم؛ البته در خصوص صادرات بازی کش فلو ریس که نسخه ویژه کودک و نوجوان است پیش بینی میکنیم استقبال بیشتری از آن در کشورهای فارسی زبان نظیر افغانستان شود.
او گفت: با نوسانات قیمت ارز به صورت موردی با کمبود یا عدم فروش توسط واردکننده یا تولیدکننده در برخی مواد اولیه مورد نیاز نظیر کاغذ، ایندربرد(مقوا)، سلفون و کش روبه رو بوده و هستیم؛ شاید بزرگترین مشکل ما هم مشکل نوسان قیمت مواد اولیه باشد که فکر می کنم مشکل تمام تولیدکنندگان بزرگ و کوچک در ایران است.
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین معتقد است، ما با شناخت کاملی که از این بازی داشتیم آن را طراحی و تولید کردیم و نگران عدم استقبال نبودیم و خوشبختانه هم همینگونه شد حتی ما توانستیم قبل از عرضه اولیه بازی کش فلو آن را پیش فروش کنیم و البته در جشنواره ملی اسباب بازی از آن استقبال شد و هم توسط علاقهمندان بازیهای رومیزی و هم علاقهمندان آموزشهای مالی پذیرفته شد.
استقبال مردمی خوب بود!
کارگزار گفت: با گذشت فقط ۲ ماه از تولید تیراژ اولیه، نیمی از تولید فروش رفت و هم اکنون هم به لطف خدا استقبال مخاطبین در حد قابل قبولی است که هر روز افراد جدیدی با بازیهای کش فلو و کش فلو ریس آشنا میشوند و تقاضای خرید و شرکت در کارگاههای آموزشی این بازیها را دارند؛ پلتفرم آموزشی باشگاه کش فلو نیز به عنوان مرجع آموزشهای بازی کش فلو تا کنون توانسته بیش از ۱۴۰۰ عضو بگیرد و در مسیر آموزشهای مالی بازی محور، همراه و پشتیبان علاقهمندان خواهد بود.
او میگوید: البته هم اکنون در بخش آموزشی باشگاه کش فلو به منظور شناساندن بهتر بازی کش فلو ریس به کودکان و خانواده هایشان، کارگاههای عمومی این بازی به صورت مستمر در مشهد در حال برگزاری است که حتی با استقبال مدارس و مراکز کانون پرورش فکری روبرو گردیده است.
بازی های کش فلو و کش فلو ریس تنها بازی های شبیه ساز اقتصادی
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین گفت: بازی های کش فلو و کش فلو ریس تنها بازی های شبیه ساز اقتصادی مبتنی بر اقتصاد ایران با هدف آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری در ایران هستند که علاوه بر محتوای غنی و کارشناسی شده، با کیفیت بالایی در حد استانداردهای روز بازی های رومیزی تولید و عرضه می گردند.
او گفت: علاوه بر این، به دلیل ماهیت آموزشی این بازی ها ما پلتفرم باشگاه کش فلو که یک فضای آنلاین بر بستر اینترنت می باشد را طراحی و توسعه داده ایم و به کمک آن علاوه بر همبازی یابی، آموزش حضوری و مجازی بازی های کش فلو، زمینه جذب و آموزش مربی های این بازی ها را نیز در سراسر ایران فراهم کرده ایم تا هرکس بخواهد بتواند به راحتی به یک مربی کش فلو مبدل و کسب وکار آموزشی خود را در شهر خود راه اندازی کند و به نوعی بازی های ما به همراه پشتیبانی آموزشی قابل دسترس در سراسر دنیا عرضه می گردند این یعنی مشتریان ما تنها نیستند.
کارگزار میگوید: بازیهای “کش فلو” و “کش فلو ریس” و “باشگاه کش فلو” هر سه به عنوان محصولات خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پذیرفته شده اند و بازی “کش فلو” موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر پنجمین دوره جایزه فیروزه از وزارت ارشاد در دیماه ۱۳۹۸ گردیده است و بازی “کش فلو ریس” نیز لوح تقدیر ششمین دوره جایزه فیروزه در فروردین ۱۴۰۰ را دریافت کرده است.
مشکلات سر راه شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین!
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین معتقد است، ما فعالیت در این صنعت را به صورت شرکتی (حقوقی) آغاز کردیم و همانطور که میدانید مدیر یک شرکت کوچک حدود یک سوم از زمان و حجم فکری خود را باید به وظایف و تکالیف شرکت داری و سازمانهایی که باید به آنها پاسخگو باشد اختصاص دهد و حجم پرداختیهایی که باید انجام دهد بسیار بیشتر است پس زمان و هزینه بیشتری باید صرف کند و قدرت رقابت پذیریاو هم نسبت به بخش حقیقی پایینتر است.
او گفت: از طرفی یک شرکت نوپای فرهنگی هم به حساب میآید که محصول فرهنگی دارد و نیاز به سرمایه و نیروی متخصص و حمایت دارد، منتهی با صنعت رو به روشد و پر ظرفیتی رو به روست که بعد از عملیاتی شدن، توان پولسازی بالایی دارد.
به گفته کارگزار، از ابتدا ما کار را بدون حمایت سازمانهای دولتی شروع کردیم، ولی همین جا از سازمان بورس، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیههای املاک و طلا و جواهر در سطح کشور و بانکها و شرکتهای بیمه و بازاریابی شبکهای دعوت میکنیم به جمع حامیان مالی و معنوی بازیهای کش فلو بپیوندند، زیرا بازیهای کش فلو ضعف آموزش در بخشهای تحت مدیریت آنان را تا حد زیادی رفع خواهد کرد و به ورود علمی مردم به فعالیتهای کارآفرینی و سرمایه گذاری کمک شایانی میکند.
مدیرعامل شرکت خلاق و فناور هوش ثروت دارا آفرین گفت: برنامه ما این است که پلتفرم آموزشی “باشگاه کش فلو” را توسعه داده و عضو گیری وسیع تری به خصوص از بین گروه سنی کودک و نوجوان داشته باشیم و علاوه بر ارائه خدمات همبازی یابی به اعضا در سراسر دنیا، امکان ارائه آموزشهای تکمیلی در زمینه سرمایه گذاری، کارآفرینی و سواد مالی به آنها را به صورت غیرحضوری فراهم کنیم.
او گفت: البته به این منظور بخش آموزش حضوری و مجازی باشگاه کش فلو مدتی است که راه اندازی شده است، ولی نیاز به استقبال و حضور اساتید حوزه سرمایه گذاری و کارآفرینی و متقاضیان مربیگری بازی داریم تا این بخش را برای اعضای باشگاه فعالتر و کاربردیتر کنیم. اعتقاد داریم آموزش بازی محور و پویا میتواند کمک شایانی به شعار جهش تولید و اقتصاد مقاومتی کند.
گزارشگر: صالحه بذری