مصاحبه فصلنامه زیست بوم خلاق با رضا کارگزار مدیرعامل شرکت هوش ثروت

 اطلاعیه

 گفتگوی  اختصاصی فصلنامه زیست بوم خلاق با رضا کارگزار مدیرعامل شرکت هوش ثروت دارا آفرین و مدیر تیم تحقیق و توسعه بازی خلاق کش فلو در شماره پاییز ۹۹ این فصلنامه درج گردید.

 در این مصاحبه رضا کارگزار به سوالات زیر پاسخ داده و به نوعی از آغاز تا امروز پروژه کش فلو را تشریح کرده است:

 حوزه فعالیت شرکت هوش ثروت چیست؟

شرکت هوش ثروت با شعار “هوش مالی با بازی” و بر اساس این نگرش که بازی ها بهترین معلم ها هستند فعالیت خود را در زمینه بازی سازی  با محوریت هوش مالی به پشتوانه ۲ سال فعالیت مستمر موسسین خود در زمینه راهکارهای ارتقای هوش مالی در فروردین ۱۳۹۸ آغاز کرد.

 ماهیت و مفهوم بازی کش فلو را برای مخاطبان شرح بدهید؟

بازی کش فلو، یک board Game یا بازی رومیزی است که از صفحه ، کارت ، تاس ، مهره و برگه های بازی تشکیل شده و درواقع یک شبیه ساز اقتصادی منطبق بر شرایط اقتصاد ایران به حساب می آید. هدف اصلی این بازی آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری بدون کتاب و کلاس به افراد و خانواده هاست تا بتوانند از چرخه موشی زندگی خود خارج شده و وارد دنیای ثروت شوند.

این بازی برای بزرگسال، از سن ۱۴ سال به بالا مناسب است و باید افراد توانایی فرم نویسی و کار با اعداد و ماشین حساب را داشته باشند.البته نسخه ویژه کودکان بالای ۶ سال نیز در مرحله طراحی و تولید است.

 چه شد که به فکر ایجاد این بازی افتادید؟

تیم ما که در راس آن بنده به عنوان مدرس حضور داشتم ۲ سال قبل از تاسیس شرکت، فعالیت خود را در زمینه آموزش مالی شخصی در شهر مشهد شروع کرده بود و بر اساس ایمان و اعتقادی که بنده به آموزش های مالی رابرت کیوساکی به عنوان پرچم دار آموزش های مالی در دنیا داشتم آموزش های خود را با ادبیات آموزشی پدر پولدار ترکیب کردم و به مرور در آموزش های خود از بازی جهانی CASHFLOW101  ایشان نیز بهره گرفتیم و دوره ای به نام پولسازی مبتنی بر بازی کش فلو شکل گرفت. این دوره چنان تاثیر مثبت بر روی همه ما داشت که در نهایت اواخر سال ۹۷ تصمیم به بومی سازی و بازطراحی این بازی متناسب با شرایط اقتصاد ایران برای علاقه مندان آموزش های مالی در ایران گرفتیم.

 مراحل انجام این بازی را بفرمایید؟

در این بازی بازیکنان علاوه بر رویارویی با اتفاقات روزمره زندگی خود، سعی می کنند با پس انداز و سرمایه گذاری و کنار گذاشتن ترس های همیشگی و خارج شدن از دایره امن زندگی کارمندی، اقدام به سرمایه گذاری و معامله در ۶ بازار عمده کنند. این بازارها شامل بازار پول (اوراق گواهی سپرده) ، بازار سرمایه (سهام ، اوراق مشارکت ، صندوق های سرمایه گذاری) ، بازار املاک ، بازار بیمه (بیمه عمر) ، بازار کاروکسب (شراکت ، شرکت های نوپا و دانش بنیان ، بازاریابی شبکه ای و…) و بازار کالا (طلا ، ارز خارجی ، ارز رمز و…) است. در پی این سرمایه گذاری ها و افزایش درآمدغیرفعال بازیکنان نسبت به هزینه هایشان، شرایطی برای بازیکنان فراهم می شود تا از چرخه تکراری زندگی موسوم به چرخه موشی خارج شده و به استقلال مالی برسند و سپس وارد مسیر سرعت برای کسب ثروت شوند. بازیکنان در این بازی مهارت های حسابداری شخصی و سرمایه گذاری را به طور کامل فرا می گیرند و با تکرار و تمرین بازی، ذهنیت و باورهای ثروتمندانه را با باورهای فقیرانه در وجود خود جایگزین می کنند.

 این بازی چقدر با واقعیت نزدیک است؟

افراد در بازی کش فلو با شبیه ساز بخش اقتصادی یک زندگی واقعی رو به رو هستند و تحت شرایط اقتصادی کسی که در ایران زندگی می کند تصمیمات مالی خود را در بازی می گیرند. در این بازی تمام اتفاقات جاری زندگی از جمله دریافت حقوق و پرداخت هزینه ها، بیکاری، تورم ، کمک به امور خیریه و حتی بچه دار شدن به تصویر کشیده شده است. بازی کش فلو بهترین مکان برای تجربه استراتژی های مختلف سرمایه گذاری در محیط شبیه سازی شده بازی می‌باشد. سرمایه گذاری مهارتی است که اغلب افراد نمی توانند از طریق خواندن کتاب ها آن را کسب کنند، از طرفی اشتباهات در دنیای واقعی هزینه های بالایی دارند که افراد در دل بازی کش فلو و به دور از ترس های خود، از این اشتباهات تجربه کسب می‌کنند و بعد آن را در واقعیت به کار می‌برند.

 با این بازی تا کنون چقدر مخاطب جذب کرده اید؟

ما با شناخت کاملی که از این بازی داشتیم آن را طراحی و تولید کردیم و نگران عدم استقبال نبودیم و خوشبختانه هم همینگونه شد، حتی ما توانستیم قبل از عرضه اولیه بازی را پیش فروش کنیم. البته بعد از رونمایی و عرضه آن در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی در دی ماه ۹۸  و دریافت جایزه فیروزه از وزارت ارشاد، با استقبال خوبی از سمت مشتریان، همکاران و سازمان ها مواجه شدیم.

باشگاه کش فلو نیز به عنوان مرجع آموزش های بازی کش فلو تا کنون توانسته بیش از ۴۰۰ عضو بگیرد و در مسیر آموزش های مالی بازی محور، همراه و پشتیبان علاقه مندان خواهد بود.

 در حوزه کسب و کار خود چه چالش ها و مشکلاتی می بینید ؟ دولت در این حوزه چه کمکی می تواند کند؟

ما فعالیت در این صنعت را به صورت شرکتی (حقوقی) آغاز کردیم و همانطور که می دانید مدیر یک شرکت حدود یک سوم از زمان و حجم فکری خود را باید به وظایف و تکالیف شرکت داری و سازمان هایی که باید به آنها پاسخگو باشد اختصاص دهد و حجم پرداختی هایی که باید انجام دهد بسیار بیشتر است. پس زمان و هزینه بیشتری باید صرف کند و قدرت رقابت پذیری وی هم نسبت به بخش حقیقی پایین تر است. از طرفی یک شرکت نوپای فرهنگی هم به حساب می آید که محصول فرهنگی دارد و نیاز به سرمایه و نیروی متخصص و حمایت و … دارد، منتهی  با صنعت رو به روشد و پر ظرفیتی رو به روست که بعد از عملیاتی شدن، توان پولسازی بالایی دارد.

در رابطه با حمایت های مورد نیاز، همانطور که عرض کردم ما کار را بدون حمایت سازمان های دولتی شروع کردیم ولی همین جا از سازمان بورس ، بانک مرکزی ، بیمه مرکزی ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه های املاک و طلا و جواهر در سطح کشور و بانک ها و شرکت های بیمه و بازاریابی شبکه ای دعوت می کنم به جمع حامیان مالی و معنوی کش فلو بپیوندند زیرا بازی کش فلو ضعف آموزش در بخش های تحت مدیریت این عزیزان را تا حد زیادی رفع خواهد کرد و به ورود علمی مردم به فعالیت های کارآفرینی و سرمایه گذاری کمک شایانی می کند.

 ۱ مهرماه ۱۳۹۹
فصلنامه زیست بوم خلاق


برای دانلود شماره پاییز ۹۹ فصلنامه زیست بوم خلاق از دکمه زیر استفاده کنید.

برای حمایت از این محصول فرهنگی، کش فلو بخرید و بازی می کنند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *